پایه

مشخصات مهم و کلیدی باک سوخت موتور سیکلت

جنس باک موتور

تقریبا همه موتورسیکلت ها فقط یک باک بنزین دارند. یک باک بزرگ که دارای متریال فلزی و پلاستیکی بوده و در قسمت جلوی صندلی و پشت فرمان موتور نصب می شود. مخازن فلزی باک معمولا از جنس فولاد، آلومینیوم و مس هستند و به واسطه جوش دادن به بدنه موتور وصل می شوند. اما از پلاستیک فشرده و پلیمر‌های چند لایه ای هم می توان برای ساخت باک سوخت موتور سیکلت کمک گرفت. پلیمرهای چند لایه ای در مقابل خوردگی و ضربه مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهند و در مقایسه با دیگر باک ها وزن کمی دارند. اما مزیت مهم باک های پلاستیکی امکان استفاده از مواد سوختی گوناگون، نگهداری سوخت و مواد اشتعال ‌زا می باشد.

ممکن است باک سوخت موتور سیکلت از جنس فلز چکش‌خور باشد در این صورت مخزن سوخت در برابر ضربه ‌های شدید مقاوم و احتمال سوراخ شدن یا به وجود آمده نشتی در باک بسیار کم می شود فقط اینکه مخزن سوخت چکش خوار وزن بالایی دارد.

کویر موتور شیراز را بیشتر بشناسیم:

کویرموتور شیراز به عنوان یکی از شرکت های برتر در صنعت موتورسیکلت ایران  در زمینه موتورسیکلت و با چشم انداز تغییر نگرش جامعه به موتورسیکلت و پاسخ به نیازهای مشتریان با شعار تمایز در حرکت، ضمن بهره‌گیری از کارکنان متخصص و متعهد در کشور، از جایگاه خاصی در این صنعت برخوردار است. این شرکت علیرغم بحران‌های اقتصادی و شرایط تحریم کشور، با الطاف الهی و تمهیدات مدیریتی مناسب، با رویکرد توسعه نسبت به تثبیت و گسترش فعالیت تولیدی خود اقدام نموده است.

 

باک سوخت موتور سیکلت

 

 

انواع باک موتورسیکلت

باک سوخت  موتور سیکلت ها جزء بسیار مهمی از سیستم احتراق داخلی موتور محسوب می شوند. از آنجایی که این مخازن به منظور ذخیره سازی سوخت موتور مثل بنزین، گاز و سوخت دیزلی بکار می روند باید کاملا ایمن و استاندارد ساخته شوند.

انواع باک موتور سیکلت به ترتیب زیر معرفی می شوند.

  1. باک بنزین: رایج ترین و پرمصرف ترین باک سوخت موتور سیکلت باک بنزینی است. این باک برای ذخیره بنزین استفاده می‌ شود و دارای حجمی در حدود 10 الی 20 لیتر می باشد. در صورتی که مشکلی در سوخت گیری موتور سیکلت نباشد می توانید از این باک استفاده کنید. این مخزن از جنس پلاستیک فشرده بوده و از نظر ظاهری یک بیضی تقریبا کشیده است که در انتها کمی باریک می شود.

 

  1. باک هیدروژن: از باک هیدروژن برای ذخیره هیدروژن به عنوان ماده سوختی درموتورسیکلت های هیدروژنی استفاده می شود. این باک که مانند یک باتری است جهت تولید انرژی الکتریکی استفاده می شود. ظرفیت باک حدودا بین 1 تا 5 کیلوگرم هیدروژن بوده و از نظر ظاهری سایز کوچک و جمع و جوری دارد.

 

  1. باک الکتریکی: باک الکتریکی هم برای ذخیرهباتری الکتریکی در موتورسیکلت های برقی به کار می رود. ظرفیت باک بین 5 الی 15 کیلو وات است و با استفاده از بست های تخصصی روی قاب موتور سوار می شود.
  2. باک دیزل: اما باک دیزلی به منظور ذخیره سوخت دیزل در موتور سیکلت های دیزلی استفاده می شود. ظرفیت باک حدود 10 الی 30 لیتر است و عملکرد اقتصادی بسیار خوبی دارد. این باک مناسب موتور سیکلت های سنگین بوده و مصرف سوخت باک دیزل کم و مقرون به صرفه است و جهت اطمینان از ایمنی و حفاظت از محیط زیست در برابر انتشارات سمی ساخته می شود.

منبع سوخت موتور سیکلت

 

 

فرآیند انتقال سوخت از باک به موتور

برای انتقال سوخت از باک به کاربراتور یا انژکتور موتور سیکلت نیاز به پمپ سوخت می باشد. می دانید که انژکتور در زمانبندی ورود بنزین به موتور نقش بسیار مهمی دارد. به نوعی انژکتور بنزین را در قسمت های ورودی قطعات تقسیم می کند. زمانی که مخزن سوخت در قسمت زیرین سیستم سوخت قرار داشته باشد نیروی گرانش برای رساندن سوخت به کاربراتور کافی نخواهد بود در این صورت نیاز به پمپ سوخت ضروریست. پمپ بنزین با حرکت دیافراگم و ایجاد خلاء و فشار متناوب کار می کند و کشش و فشار سوخت توسط سوپاپ ها چک و تنظیم می شود. البته دیافراگم سرعت پالس فشار و جریان حجم را هم تنظیم می کند.

سیستم سوخت رسانی در موتور سیکلت طوری طراحی شده که برای داشتن جریان و فشار خاص و مناسب نیاز به پمپ سوخت خواهد بود. دیگر اینکه پمپ سوخت باید بین مخزن و کاربراتور قرار بگیرد تا عملیات انتقال به باک سوخت موتور سیکلت به درستی صورت بگیرد در واقع پمپ باید زیر مخزن سوخت نصب شود. در حالت کلی فرآیند انتقال سوخت از باک به موتور بستگی به محل نصب باک دارد. اما ممکن است پمپ سوخت رسانی در پایین باک سوخت موتور سیکلت  قرار داشته باشد در این صورت باک موتور با یک لوله‌ به سیستم سوخت متصل می شود.

فرایند سوخت رسانی

 

 

قطعات باک موتورسیکلت

مهمترین قطعات به کار رفته در باک سوخت موتور سیکلت شامل موارد زیر است.

  • پایه نگهدارنده قفل باک: قطعه ای که به منظور بست باک به بدنه موتور مورد استفاده است.
  • گوشواره: گوشواره که وظیفه اتصال بین پالونی و موتور را دارد و به عنوان نگهدارنده چراغ موتور مورد استفاده می باشد.
  • موج گیر: موج گیر موج های ناخواسته در حین حرکت موتور را می گیرد.
  • دو شاخه مخزن سوخت: برای اتصال باک موتور به سیستم سوخت رسانی استفاده می شود.
  • درب باک: قطعه فلزی یا پلاستیکی که جهت جلوگیری از بیرون ریختن بنزین و احتراق بسیار ضروریست.
  • شیر بنزین: شیر بنزین برای انتقال بنزین از باک به موتور استفاده می شود.
  • کوپل های مخزن سوخت: کوپل های مخزن دو نیروی مساوی و خلاف جهت هستند که به منظور چرخش بدون انتقال در موتور سیکلت استفاده می شوند.
  • لوله ‌ها و شیر‌های کنترلی باک موتور هم به عنوان واسط بین مخزن سوخت و موتور مورد استفاده می باشند.
  • درپوش قفل باک: درپوش قفل باک موتور هم امنیت و ایمنی لازم برای باک را فراهم می کند.

 

 

ظرفیت و حجم باک موتور سیکلت

ظرفیت و حجم  باک سوخت موتور سیکلت ها با هم فرق می کند. معمولا ظرفیت باک موتور با توجه به عملکرد موتور، نوع سوخت و اندازه موتور در نظر گرفته می شود. در حالت کلی متوسط حجم باک سوخت موتور سیکلت بین 45 تا 65 لیتر است. موتور سیکلت هایی که برای سفرهای طولانی در نظر گرفته می شوند دارای ظرفیت باکی بالا در حدود 15 الی 25 لیتر می باشند. در حالی که موتور سیکلت های بین شهری دارای حجم باک 10 تا 20 لیتر می باشند. برای موتورهایی که مخصوص مسافرت های بیش از 200 کیلومتر در نظر گرفته می شوند ظرفیت باک موتور تقریبا در حدود 10 تا 15 لیتر خواهد بود. در نهایت اینکه موتور سیکلت های جاده‌ای حدود ۲۰ لیتر گنجایش باک دارند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *