پایه

صفر تا صد آموزش تعمیر موتور سیکلت

صفر تا صد آموزش تعمیر موتور سیکلت

امروزه موتور سیکلت‌ها در مدل‌های گوناگونی طراحی و تولید می‌شوند. موتور سیکلت‌ها با تنوعی که دارند، دنیایی جذاب را برای طرفدارانشان، به وجود می‌آورند. اگر مشتاق برای آموزش تعمیر موتور سیکلت خود هستید، بهتر است مطالبی را در مورد  تعمیر این وسیله نقلیه، بیاموزید. تمرین و مطالعه این آموزش‌، شما را با کارکرد موتور سیکلت، بیشتر آشنا می‌کند. ما در این مقاله، آماده ارائه آموزش تعمیر موتور سیکلت به شما هستیم.

 

کویر موتور شیراز را بیشتر بشناسیم:

کویرموتور شیراز به عنوان یکی از شرکت های برتر در صنعت موتورسیکلت ایران  در زمینه موتورسیکلت و با چشم انداز تغییر نگرش جامعه به موتورسیکلت و پاسخ به نیازهای مشتریان با شعار تمایز در حرکت، ضمن بهره‌گیری از کارکنان متخصص و متعهد در کشور، از جایگاه خاصی در این صنعت برخوردار است. این شرکت علیرغم بحران‌های اقتصادی و شرایط تحریم کشور، با الطاف الهی و تمهیدات مدیریتی مناسب، با رویکرد توسعه نسبت به تثبیت و گسترش فعالیت تولیدی خود اقدام نموده است.

 

نحوه‌ی عملکرد حرکتی موتور سیکلت

اولین چیزی که در موتور کنجکاوی شما را برمی‌انگیزد، نحوه‌ی عملکرد حرکتی موتور سیکلت است. موتور سیکلت‌ها با سوخت‌های فسیلی و… کار می‌کنند. در موتور‌سیکلت‌ها، حرکت انجین،  بر اساس فرآیند رفت و برگشتی است که توسط آمیخته شدن هوا و مواد احتراقی در سیلندر، جرقه ایجاد می‌کنند. این جرقه، باعث ایجاد نیروی حرکتی مورد نیاز چرخ‌ها در میل لنگ می‌شود. نحوه‌ی عملکرد حرکتی موتور سیکلت در این فرآیند، به دو دسته دو زمانه و چهار زمانه تقسیم می‌شود.

نحوه‌ی عملکرد حرکتی موتور سیکلت، به میزان مصرف سوخت و... بستگی دارد.

 

نحوه‌ی عملکرد حرکتی موتور سیکلت دو زمانه: در نحوه‌ی عملکرد موتور سیکلت‌‌ از ابتدایی‌ترین عملکرد برخوردارد و به موتور گرمایی یا پیستونی معروف است. سیکل موتور‌های دو زمانه در دو مرحله‌ی مشتعل شدن و تخلیه گاز‌های اضافی فعال هستند و در کنار باک بغل خود یک مخزن روغن دارند. روغن در هنگام کار کردن سیلندر، از جام کردن آن خودداری می‌کند. با توجه به نحوه‌‌ی عملکرد حرکتی موتور سیکلت، یک یا چند پیستون تعبیه شده است که سبب حرکت دورانی میل‌لنگ می‌شود. طی این روند موتور‌های دو زمانه، از سرعت و نیروی بالایی برخوردار هستند.

نحوه‌ی عملکرد حرکتی موتور سیکلت چهار زمانه: کشش، تراکم، جرقه و تخلیه از چهار مراحلی هستند که نحوه‌ی عملکرد حرکتی موتور سیکلت‌چهار زمانه رخ می‌دهد. در ابتدا با حرکت سیلندر، دریچه‌ی این موتور‌ها باز می‌شوند؛ سپس سوخت و اکسیژن جذب شده، فشرده می‌گردند و این ترکیب موجب ایجاد جرقه در سیلندر می‌شود و در نهایت گاز‌های خروجی از محل تخلیه، خارج می‌شوند.

نحوه‌ی عملکرد حرکتی موتور سیکلت دو زمانه با چهار زمانه متفاوت است.

 

عملکرد نادرست سیکل حرکتی موتور

فرسودگی و آسیب دیدن قطعات داخل موتور سیکلت، موجب ایجاد عملکرد نادرست سیکل حرکتی موتور می‌شود.

روغن موتور سیکلت

امکان دارد مصرف روغن موتور سیکلت به مرور به صورت تبخیر در لوله‌های فشار یا مصرف زیاد، کاهش یابد. در این وضعیت ابتدا موتور را در حالت ایست کامل نگه‌دارید و به وسیله میله سنجش روغن یا آمپرسنج، میزان روغن موتورسیکلت را تشخیص دهید. حال به وسیله تشت و باز کردن پیچ باک، روغن را به طور کامل تخلیه کنید و 5 دقیقه بعد پیچ را ببندید. سپس روغن تازه را تا حدی که میله اندازه‌گیری یا آمپر نشان می‌دهد بریزید. سه دقیقه زمان برای اندازه‌گیری مجدد روغن موتور سیکلت با میله اندازه‌گیری، لازم است.

روغن موتور سیکلت یکی از عوامل مهم در نحوه‌ی حرکتی موتور سیکلت می‌باشد.

عملکرد نادرست سیکل حرکتی موتور در شمع

در آموزش تعمیر موتور سیکلت می‌آموزید که، شمع موتور سیکلت در مرحله ابتدایی احتراق آن، بسیار موثر است. در صورت عدم روشن شدن، یا ایجاد صدای اضافه در موتور و…، نشانه‌هایی برای  عملکرد نادرست سیکل حرکتی موتور است. موتور سیکلت را در فضای باز در حالت ایست نگه‌دارید و تا مرحله خنکی، به آن استراحت دهید. محفظه‌ی سوخت را از آن جدا کنید. جرم‌های موجود در پوشش سر‌سیلندر را تمیز کنید. با ابزاری مناسب سوکت شمع و شمع را روی هم قرار دهید. به آهستگی شروع به چرخاندن آن کنید تا شمع جا بیفتد.

در آموزش تعمیر موتور سیکلت می‌آموزیم که شمع موتور سیکلت، بهتر است هر پنج سال یکبار ، تعویض بشود.

فیلتر روغن موتورسیکلت

این قطعه وظیفه خنک کردن را در نحوه‌ی عملکرد حرکتی موتور سیکلت بر عهده دارد. اگر از روغن مرغوبی استفاده می‌کنید پس بدانید که فیلتر آن نیز باید خوب باشد. در صورت مشاهده حرارت بالا، با بوی ناخوشایند و دود سیاه، شنیدن صدای ناموزون از موتور و…، فیلتر بهتر است تعویض گردد. برای تعویض فیلتر روغن موتور سیکلت، ابتدا باید تا خنک شدن کامل موتور، صبر کنید و روغن موتور سیکلت را به طور کامل تخلیه کنید. سپس پیچ تخلیه را کامل ببندید. فیلتر کهنه را خارج کرده و به کمک دستمال تمیز، جای آن را پاک کنید. لبه‌ی فیلتر روغن موتور سیکلت جدید را چرب کرده و ببندید.

فیلتر روغن در نحوه‌ی عملکرد حرکتی موتور سیکلت، بسیار موثر است.

 

تعمیر و تنظیم سوپاپ موتور سیکلت

در نحوه‌ی عملکرد حرکتی موتور سیکلت معمولا جنس سوپاپ از حالتی برخوردار است  که دچار زنگ زدگی، خرابی، کهنگی و تاب برداشتن نمی‌شود. امتیازی که سوپاپ را در تعمیر و تنظیم سوپاپ موتور سیکلت متمایز می‌کند، پر شدن فضای داخل آن از سدیم و جیوه است. این دو عنصر به عاملی برای انتقال گرما در سوپاپ تبدیل شده است. در صورت شل بودن یا لق زدن در این ابزار، باید علامت بدنه رو با نشان تی شکل منطبق کنید و مشکل تعمیر و تنظیم سوپاپ موتور سیکلت را برطرف کنید.

تعمیر و تنظیم سوپاپ موتور سیکلت، در موقع آسیب دیدگی ضروری است.

 

 

نحوه‌ی تنظیم در فیلتر هوا

در نحوه‌ی عملکرد حرکتی موتور سیکلت، فیلتر هوا برای روند احتراق، جلوگیری از صدمه به قطعات، تهویه و… موثر عمل کرده است. فیلتر هوا‌ با گشودن دستگیره‌هایی باز می‌شود و در جنس ‌های متفاوت وجود دارند:

  • فیلتر هوای سلولزی
  • فیلتر هوای ساخته شده از پارچه کتان
  • فیلتر هوا بهره گرفته از فناوری نانو یا فیلتر اسفنجی
  • فیلتر هوا اسپرت

در آموزش تعمیر موتور سیکلت یاد میگیریم که برخلاف فیلتر سلولزی که از کاغذ است و با دستمال تمیز می‌شود فیلتر‌های هوا از جنس کتان، اسفنجی و اسپرت را می‌توانید با دستمال و مواد شوینده پاک کنید. اگر نیاز به تعویض آن داشتید، ابتدا باید زین موتور سیکلت را بردارید. سپس پیچ‌های مربوط به پوشاننده را باز کنید و فیلتر قدیمی را با فیلتر جدید معاوضه کنید. حال در پوش را با پیچ‌های مخصوص ببندید تا فیلتر هوا بر روی موتور سیکلت شما نصب گردد.

 

فیلتر هوا در نحوه‌ی عملکرد حرکتی موتور سیکلت و بر سرعت آن،  بسیار موثر است.

عملکرد نادرست سیکل حرکتی موتور در سیم گاز

این قطعه وسیله‌ای برای افزایش سرعت در نحوه‌ی عملکرد حرکتی موتور سیکلت است. نفوذ گرد و غبار به روپوش، سفت شدن، خلاصی یا شل‌شدن سیم گاز در موتور سیکلت را اختلالی مهم معرفی می‌کنند. برای رفع این مشکل، ابتدا باید موتور را در حالت ایست کامل، روی پایه نگه‌ دارید تا سیم گاز کشیده شود. سپس پوشش لاستیک را برداشته و مهره کاربراتور را باز کنید. دستگیره گاز را رو به جلو و بعد به آرامی رو به عقب بچرخانید تا جایی که حس کنید، سیم گاز در حال کشیده شدن است. اهرم گاز به سمت عقب می‌آید و بلافاصله علامت‌ گذاری باید انجام گیرد. فاصله علامت گذاری شده، خلاصی سیم گاز را نشان می‌دهدکه بسته به موتور سیکلت‌های مختلف این فاصله ‌متفاوت است اما عموما بین دو یا سه میلی‌متر اندازه‌گیری شده است. طی کردن این روند در آموزش تعمیر موتور سیکلت، بهترین امتیاز می‌باشد.

سیم گاز در سرعت و نحوه‌ی عملکرد موتور سیکلت تاثیر دارد.

 

  نحوه‌ی تنظیم زنجیر موتور سیکلت

جنس زنجیر عموما از فلز است.  شل بودن یا پاره شدن زنجیر موجب عملکرد نادرست سیکل حرکتی موتور می‌شود. برای تعویض آن، ابتدا موتور را در شرایط ایست کامل قرار دهید. درپوش چرخ جلویی و عقبی را باز کنید. سپس سعی کنید محل بستن زنجیر چرخ را بیابید. واشر قفل‌دار کشویی را بردارید. توجه شما را به ادامه آموزش تعمیر موتور سیکلت جلب می‌کنیم.

در صورتی که این واشر به حالت زبانه‌ای شکل باشد، لازم است از پیچ‌گوشتی یا چکش برای باز کردن آن استفاده کنید. اگر تنها هستید، توسط تکیه‌گاهی که به چرخ گیر داده‌اید، این کار را انجام دهید. اکنون موعد آن رسیده که زنجیر را به چرخ دنده عقب و سپس به جلویی گیر دهید. آن را به دور چرخ دنده‌ها بپیچید.  چرخ‌دنده‌ها را در بازو‌های دورانی شل کنید و زنجیر چرخ را دوباره بدون محکم کردن دوک به آن متصل کنید. اکنون زمان آن است که اجزای باز شده را مجدد ببندید و نحوه‌ی عملکرد حرکتی موتور سیکلت خود را امتحان کنید.

وجود زنجیر، نحوه‌ی عملکرد حرکتی موتور سیکلت را فراهم می‌کند.

 

سخن پایانی در مورد نحوه‌ی عملکرد حرکتی موتور سیکلت                          

امیدواریم آموزش‌ تعمیر موتور سیکلت دادیم، برای شما سود‌مند باشد. اگر در حیطه تعمیر موتور و یادگیری اجزاء آن مهارت کسب کنید، می‌توانید در آینده به عنوان یک تکنسین حرفه‌ای موتور سیکلت نیز، فعالیت داشته باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *